söndag 31 januari 2016

får jag lov att presentera

kennelns senaste tillskott

Vi börjar någon dag tillbaka. Onsdag kväll var Swea ganska bökig, hon pustade och stånkade. Bäddade rejält på dynan, så vi flyttade in i valplådan.
Hon bäddade efter alla konstens regler.
Sen vilade hon.
Tempen var låg 37.1.   Men det var inte dags än.
 Vi gick och la oss, det gäller att vila för det kan bli jobbigt. Swea sov i vanligt ordning i min fotända, det var där hon ville sova. Lite bökig natt.
Nästa dag var tempen 36.1  och det var den länge, Swea ville gå en sväng och det gjorde vi.
Fram åt kvällen steg tempen till 36,8 och stannade där. Natten var lite jobbig hon ville ut 5-6 ggr, så det var upp och ner hela natten.
Klocka 5.10 föddes en svart tikvalp, som tyvärr fick somna in.
5.22 kom nästa
en liten röd tik
som vägde 287g

den började fort leta efter mammas mat
sen kom den på vilovägar
mamma Swea tittar på den precis som om hon säjer lilla unge vad gör du där
Lilla ungen viskar i mammas öra

5.54 föddes en röd tik
350g
tryggt hos mamma

6.39 föddes ännu en svart tik, tyvärr somna hon in

Det var stora fina valpar.

vilar tryggt hos mammisen


Mamma Swea är en riktigt lite hönsmamma och det ser ut som hon ruvar sina ungar. Hon puttar in dom under sej precis som en höna gör med sina kycklingar.

När Swea rastas ligger de så här





Redan igår kväll gjorde Swea en blixtvisit i köket fär att få gobit när vi åt, men snabbare än blixten var hon tillbaka hos ungarna.

Hon är rätt sur på mej kanske tycker hon att jag stulit hennes små. Jag kan i dag se henne gå runt inne i rummet, MEN ser hon  mej så bums ner till valparna, lilla Swea inte tänker jag stjäla din fina ungar.

Valparn ser ut att må bra har inte vägt dom igen då jag inte vill oroa i valplådan. Jag ser att de ser runda och fina ut.

Nu några bilder från idag
Dygn 2




 Och mammisen får maten serverad i sängen.







 minstingen




när jag tittar på henne tycker jag mej se Swea som bebis, inbillning kanske

så den större tösabiten



Swea och Tonis småttingar, Sweas sista kull, ska bli så kul och vad det blir av dessa små underverk

Jag ska försöka uppdatera ofta om inte annat så med bilder, så ni också kan se deras utveckling













1 kommentar:

  1. Lycka till med godingarna!
    Kram Malin & pappa Toni

    SvaraRadera